Project start: A sideless surcote

Det här är en kort uppdatering om vad jag har gjort på sistone! – This is a short post on what I’ve been up to lately!

***
Jag har planerat en ny klänning ett tag nu, en klänning till min riddarfrupersona. Jag har lagt en del tid på hitta inspiration genom att gå igenom manuskript och bilder på gravmonument och på att skaffa allt material till klänningen. Det ska bli en helvetesfönsterklänning, eller sidlös surcote i två lager växtfärgad sidentaft.

I’ve been planning a new dress for a while, a dress for my wife-of-a-knight-persona. I have spent some time looking through manuscripts and pictures of effigies for inspiration and collected all the material for the dress. I’m going to sew a sideless surcote in two layers of plantdyed silk taffeta. 


Left – test-dye with madder. Right – Marias indigo-dye

Mönstret är redan gjort och i förra veckan fick jag yttertyget som min vän Maria Neijman färgat. Det är färgat med indigo och jag är väldigt nöjd med nyansen. Jag kommer att färga fodret själv med krapp. Jag har krapp hemma och bitarna är redan utklippta – nu väntar jag bara på att få tillgång till en tillräckligt stor gryta att färga i. Jag har redan gjort en provfärgning som jag blev nöjd med, det är den som syns på bilden ovan. 
The pattern is done and last week I got the outer fabric which has been dyed by my friend Maria Neijman. The dye is indigo and I’m very pleased with the shade of it. I will dye the lining with madder. I’ve got the madder at home and the pieces are already cut out – now I just wait for a pot big enough to dye in. I’ve already made a test dye which I’m happy with, that is the one seen in the picture above. 
Jag har samlat en del inspiration i mitt Pinterestalbum Medieval: Sideless surcote. Just nu syr jag på ett par plagg till vänner så mina egna projekt får stå  åt sidan en stund, men det är helt okej. Jag är glad att jag har tid att sy över huvud taget! 
I’ve collected lots of inspiration in my Pinterest-album Medieval: Sideless surcote. At the moment I’m sewing garments for two friends of mine, so my project will have to wait a bit, but that’s just fine. I’m happy to have time to sew at all!

Leave a comment